Vet inte vart jag ska börja...

Var ett tag sen jag skrev nu och självklart har nästan alldeles för mycket saker hänt :-)
.
Jag börjar med den allra tråkigaste...Nämligen jordbävningen som skadade Christchurch på södra ön här i NZ förra tisdagen den 22/2-2011 klockan 12.51. Jag och Hannah var båda hemma och sjuka och Kahl kommer hem vid halv 2 och säger åt mig att sätta på nyheterna för att en stor jordbävning har drabbat Chch. Jag minns att jag frågade vilken kanal det var på men märke snabbt då jag satte på TVn att det var det enda som visades på exakt alla kanaler. Panik. Kaos. Skärck. Blod. Tårar. Chock. Ras. Ruiner. Efterskalv. Total Förstörelse. Det var vad som visades på TV. Det var så orealistiskt att se på. När man ser sådant på TV hemma i Svergige är det alltid så långt bort men nu var det en stad här i NZ och detta landet är inte stort (jämförbart med Storbritannien). Ingenting var ocensurerad. Vet inte hur mycket de visat på TV hemma men antar att de inte är så mkt då det ju är väldigt långt hemifrån. Reportrarna var ute på gatorna och filmade allt, pratade med människor som blödde överallt, filmade människor som bars ut ur ruinerna. Vissa levande och vissa under vita lakan. Eftersom det hände mitt på dagen var ju väldigt många på sina arbeten och hade barnen på dagis/ i skolan så det var många intervjuer med människor som inte hade någon aning om deras anhöriga var oskadda eller ej. Mobilnäten var mestadels ur funktion, det var svårt eller näst intill omöjligt för dem att ringa eller smsa..Elektriciteten var helt borta i stora delar av staden och vattensystemen var skadade. Vilket gjorde eller ja gör räddningsarbetet svårt. Nu en vecka senare lever många människor som är precis som du och jag i princip på gatan i olika tillfälliga boenden som satts upp där de får mat och vatten skickat till sig från städer runt om i landet. Idag exakt en vecka senare hölls 2 tysta minuter för alla offer (i nuläget 154 dödsfall men beräknas höjas till minst 240) då många människor är saknade.
.
Bilder är tagna från http://www.earth-issues.com/tag/earthquake/
En pappa och två barn har precis fått reda på att det inte finns någon chans kvar att hitta deras mamma levande inuti en byggnad..
Motorskadereglerarna kommer ha fullt upp men det är inte ens någon som tänker på bilarna i det här läget..
.
.
Jag har gjort otroligt mycket roliga saker den här veckan också men kändes fel att inte börja med jordbävningen. Jag är ledsen om ni tycker att bilderna är för starka men jag vill ha dem på bloggen för att minnas så det är mest för min egen skull. Och dessa bilder är ingen jämfört med TVrepotagen vi sett den seaste veckan..
.
Onsdag förra veckan var en sjukt härlig kväll. Jag åkte som vanligt till Buffalo Bar men det var lite annorlunda den här gången eftersom det var Tabitha och min allra sista kväll tillsammans samt att vi skulle träffa en kille från Italien som kontaktat mig via CS. Vi hade en jätte rolig kväll och Luca den italienska killen är störtskön :-)
.
Tabitha (Holland) Luca (Italien) Katja och Jenni (Finland) Jag :-)
.
Torsdagen bjöd också på mycket äventyr då jag hade min första KITESURF lektion :-) Jag vet inte vart jag ska börja.. Det var hur skoj som helst! Det blåste inte så mkt dock men vi gick igenom massa teoretiskt. Skerhet och sådand vilket ju kan vara bra att veta så att man inte blir kastad upp mot någon klippa eller så haha! Men vi kom också ut i vattnet för att flyka kiten alltså draken. Utan bräda än så länge.. Det är en hel vetenskap att flyga en så stor kite men jag hade känsla för det som intruktören så fint sa det. Jag har ju inte vindsurfat mkt men jag tror att det lilla faktiskt hjälpte mig att "känna vinden" och reglera kiten efter det.
.
Fredagen hade jag också en kitelektion och det var mkt bättre vind vilket var skoj :-) Jag lärde mig body drag vilket bedyder att man ligger på mage i vattnet och flyter samtidigt som man kitesurfar fram och tillbaka.. lärde mig även att göra detta med endast en hand. Det är viktigt att kunna reglera sin kite med endast en hand då man håller brädan i den andra innan man startar :-) Lärde mig "klockan" då intruktören säger åt mig att hålla kiten klockan 2..Då försöker man hålla den stadigt typ klockan 2. Svårt att förklara men tror ni förstår. :-)
.
Efter att ha varit i vattnet många timmar den dagen var jag helt slut när jag plockade upp Hannah och så men fick mig en timmas sömn vid 6 och sen var det full rulle igen.. Åkte in till stan och festade med Luca o co :-) Han bor i en suuuper fin lägenhet mitt i centrum. De har pool och grejer. Han jobbar som IT-tekiker så jobber betalar allt.. Vssa har det bra :P
.
Jag och Luca
The view from the balcony ans a little bit of the pool :)
Jag och Katja
.
.
Lördagen blev allt annat än lugn den med då vi på fredagen blev inbjudna till en stor BBQ/Poolparty hemma hos en tysk kille som skulle resa iväg. Han bodde i Mission Bay (dyraste stället i Auckland) hos en familj i en enorm villa. Tror vi var närmare 30 personer där och de bjöd på urläcker mat och dricka :-) Finns massa mer att berätta men jag är trött så nu ska jag sova :-)
.
promenaden till mission bay

Kommentarer
Postat av: Mamma

Lever livets glada dagar, ser jag! Hääärligt ;D Det har synts en del på TV även här om jordbävningen så vi förstår att det är stort och fruktansvärt. Hoppas alla eferskalv är över nu! Kraaam Ma :)

2011-03-01 @ 17:58:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0