Varning! Detta kommer bli en låång uppdatering... :-)

Heej underbara ni!
.
Kan inte förstå att det fortfarande finns folk som kollar min blogg varje dag.. det är väldigt smickrande men får lite dåligt samvete för ja som ni märkt så blir jag alltid bara sämre och sämre på att uppdatera den här bliggen :-( Skärpning! Det händer ju faktiskt galna saker hela tiden man kan skriva om. Idag är det fredag och jag är ledig från jobbet och eftersom jag känner att jag börjar bli lite sjuk så ska jag bara stanna inne idag så vilken ursäkt har jag att inte skriva i min blogg?? INGEN.. nepp så nu tänker jag berätta hela historian för den som inte hört den än.. Vad har hänt den senaste månaden?? Mycket...
.
Sist jag skrev här i bloggen om något jag gjort var ju påsk-helgen som jag spenderade här i Wellington. Vad som hände den helgen var att jag blev förälskad i den här staden, det kanske märktes i mitt inlägg?! Wellinton har så mkt mer själ än Auckland. Det är precis som att jämföra Sthlm och Gbg. Mitt hjärta har ju alltid funnits i Gbg så det kändes helt enkelt som o jag hittat hem när jag gick runt på gatorna här i Welly.
.
Jag besämde mig. Dags att sluta vara nanny och flytta från Auckland! Jag var less på att jobba hos Kate och Hannah. Jag hade ingen respekt kvar för Kate alls och jag tyckte inte om hur hon behandlade Kahl när han bodde hos oss och jag gillade inte sättet hon uppfostrade Hannah så jag behövde där ifrån. När man "bara är iväg i 12 månader som jag är måste man påminna sig själv ibland om att tänka på sig själv. Det är lätt att glömma att man är här en begränsad tid och jag vill inte ångra något när jag åker här ifrån. Jag ska ha gjort allt jag velat göra! Så är det bara.
.
Jag började kika runt på nätet om vilka jobmöjligheter det fanns nere i Welly. Hittade en del jobb som var intressanta, ägnade en hel dag åt att översätta mitt CV till engelska och skickade iväg en hel bunt ansökningar. Redan dagen efter blev jag kontaktad av säljchefen på ett gym (Cityfitness) där jag sökt jobb som memebership consultant. Han ställde lite frågor och undrade om jag kunde komma in för en intervju. Anställningen var för gymmet nere i Wellington men han jobbade på gymmet i Auckland så det passade hur bra som helst. Jag gjorde en intervju och någon vecka senare en andra intervju ohc fick efter den veta att jag fått jobbet :-).
.
Kate blev helt förtvivlad när jag (efter min första intervju) berättade att jag ville sluta jobba hos dem och flytta ner till Wellinton. Två och en halv vecka efter att jag berättade detta för henne skulle hon flyga till London och vara där i två veckor. Jag sa att jag ger henne den tiden att hitta någon ny. Hon blev galen (bokstavligt talat) och sa att hon behövde minst 7 veckor!!! Hahaha! Jag gav inte med mig utan sa att jag flyttar när hon komit hem från London. Det gav henne 4,5 veckor att hitta någon ny. Det tar vanligtvis max 2 veckor att hitta en ny nanny.
.
Kate hittade en ny tjej och lugnade ner sig. Jag skulle vara ledig en vecka av hennes 2 London-veckor och erbjöd mig att ha den nya tjejen boendes hos oss den veckan jag jobbade för att hon skulle vara redo att starta när Kate kom hem. Kate blev jätte glad och vi bestämde att jag skulle vara ledig den första av hennes 2 veckor och jobba den andra.
.
Hela min lediga vecka spenderade jag nere i Wellington. Jag behövde ju fixa ett boende samt prata med min nya chef (jag hade ju bara pratat med min chefs chef). Den veckan här nere var helt magisk! Vi hade solsken hela veckan och det var någorlunda varmt. Den veckan blev mitt slut på sommaren kan man säga :-).
.
Allt detta släpade jag med mig på den 12 timmar långa bussresan ner till Welly den veckan. Jag skulle bo hos en couchsurfare och han hade lovat att jag kunde ha mina saker där tills jag flyttade ner med resten av mina prylar.
.
När jag kom fram kom James och hans flickvän Carly och hämtade mig. Jätte guligt av dem. De hade gjort iordning så jag kunde sova i deras garage. Fick en egen nyckel och hade egen ingång och allt så kändes som om jag bodde på hotel nästan ;) fast gratis! CS is the shit ;-)
.
Titta så fint de hade gjort åt mig! :-)
.
När jag hade bestämt mig för att jag skulle flytta ner til Welly la jag upp en profil på www.easyroommate.co.nz vilket är den bästa sidan att hitta boende på. Fick massa erbjudanden direkt vilket var skoj. Här i NZ bor man inte i egen lägenhet som hemma i Sverige, det existerar inte! Folk blir chockade här när jag berättar att det är vanligt att ha sin egen lägenhet hemma haha! En kille som heret Michael hörde av sig och berättade att han nyss hittat ett hus som han skule hyra av ett par som skulle iväg och resa i några månader. Han ville ha en till boendes där och jag tyckte det verkade toppen. 3 min från Cuba St (typ Avenyn i gbg) alltså mitt i centrum och det var billigt med. Jag mötte upp med honom min andra dag här nere och han var störtskön. Vi gick och kikade på huset och efter gick vi ner til lstan och drack några öl ihop och bestämde oss för att bo ihop. Michael är en skön 28-årig kille från Lettland (tror jag) Latvia är det engelska namnet haha!
.
Huset :-)
Hihi jag vet att det ser lite roligt ut :-). Fick också nyss reda på att huset ligger rakt över en av "the fault lines". Ingen aning om vad det svenska namnet är på det heller men ni vet en sån där spricka mellan två "plattor" under marken som orsakar jordbävningar. Jobbet ligger också på samma Fault line så blir det en stor jordbävning här så är jag totalt körd om jag är hemma eller på jobbet, känns ju jätte bra!
Wellington ligger längst ner på norra ön. Nu råkade inlägget spåra ut lite men jag kände min första jordbävning för några dagar sen och min andra för en dag sen och det är SJUKT LÄSKIGT!!! Min första jordbävning kände jag i tisdags när jag var på jobbet. Jag och Emma och Amy satt på kontoret som ligger en trappa upp i gymmet då marken plötsligt börjar gunga. Gunga känns nästan mer rätt än skaka för marken började liksom röra sig i sidled från sida till sida. Det höll på i ca 3-4 sekunder och jag förstod direkt var det var. Vi blev livrädda allihop och sprang ner till receptionen för det kändes inte säkert att vara i kontoret. Hela jag skakade och jag kunde bara tänka på alla er där hemma och jag kunde liksom inte förstå att marken kudnde göra så där.. Jag är för fan från Sverige, marken är STILLA där!! Vi kunde inte känna något efterskalv så vi gick upp på kontoret igen. När jag satt mig ner där började jag gråta.. jag vet inte riktigt varför. Jag hade nog varit lite i chock och först då förstod jag vad som hade hänt och jag ville bara ringa hem. Ringde hem och pratade med mamma och lyckades väl skrämma upp henne ganska rejält då jag inte visste något om jordbävningen vid det stadiet. Hade något eller någon skadats?! Vart var jordbävningen? Jag visste inget men det var skönt att höra hennes röst. Efteråt fick vi reda på att det hade varit en rejäl jordbävning (6.5). Den i Chch var 6.3 men den hade varit i Taupo vilket är i mitten på norra ön och den hade varit 150 km ner i marken. Vi i Wellingtn hade känt av den mest då den kändes som 4.5 här. Inget kom till skada. Varken saker eller människor så det var skönt!  Men usch så läskigt. Igår vaknade jag vid 7 av att sängen skakade.. Blev livrädd igen och gick upp för att sätta på datorn för att se vad det var. Det var en jordbävning i the pacific ocean på 7.3. Ingen skada i NZ men en tsunamivarning utfärdades (igen). Det är min andra tsunamivarning här i NZ. Bara några timmar senare blåste de av varningen. Tycker dom får sluta med dom där varningarna.. Snart kommer ingen bry sig!!
.
Jaja nog om jordbävningar och åter till min vecka här i Welly :-). Det var skönt att beoendet var fixat så nu skulle jag bara träffa min nya chef Fabrice på Cityfitness. När jag kom dit kändes det exact som en intervju.. Lite konstigt tyckte jag eftersom jag ju redan hade fått jobbet av Angus (Säljchefen i Auckland). Någon dag senare fick jag ett mail från Angus där han säger att det blivit ett missförstånd och att det slutliga beskedet om anställningen skulle komma från Fabrice. GREAT. Så nu gick jag från och ha anställning + boende till att bara ha boende. Inte så lyckat! Hade redan berättat för alla er där hemma att jag fått jobbet osv så dessa dagarna var jävligt joba rent ut sagt. Men på fredagen (dagen innan jag åkte tillbaka till Auckland) ringde Fabrice och berättade att jag fått jobbet (igen) haha, yippie!!
.
Detta är min fina arbetsplats :-) Ganska passande va? Gillar den svenska touchen på det ;-).  Jobbet ligger i Thorndon så jag kan promenera till jobbet varje dag. Tar mellan 20-30 minuter beroende på hur snabbt jag går! Jag går inne i centrum med längs Willis St och Lambton Quay sp kan gå under tak nästan hela vägen, perfekt när det regnar!
.
Här kommer lite random bilder på min vackra stad:
.
.
.
.
.
.
Parlamentet "bikupan"
.
Jag och Julia (en tysk tjej ja träffade och hängde med under denna veckan). Tyvärr så var hon bara på genomresa och skulle bosätta sig uppe i Auckland :-)
.
Okej så.. Nu är vi tillbaka uppe i Auckland igen. Jag skulle alltså jobba en vecka till och sen flytta ner på riktigt till Welly. Janine (den nya nannyn) flyttade in och vi hade jätte skoj ihop. Störtskön tjej från Tyskland. Att "jobba" gick ju helt okej eftersom jag skulle flytta ner snart. En dag så ringer Fabrice och frågar om jag kan börja jobba på måndagen veckan efter och jag säger absolut, det får jag se till att fixa. Enda problemet är att jag sagt till Kate att jag kan hämta henne på flygplatsen på lördagen den 28 maj men eftersom jag nu skulle börja jobba på måndagen den 30 maj och vi kan flytta in i huset söndagen den 29e så kändes det mest rimligt att jag tog bussen ner lördagen den 28e. Jag bokar min biljett och skickar ett mail till Kate där jag berättar hur läget är och att hon får hitta någon att hämta henne från flygplatsen. När hon fått mailet ringer hon upp mig och börjar skrika i telefonen. Hon lät seriöst som en tioåring som inte fått sin vilja igenom. Något jag förstått sedan långt tillbaka är något hon inte fixar. Hon får alltid som hon vill och får hon inte det så faller hela hennes värld samman. Hon sa några väldigt elaka saker om vad hon tyckte om mig och jag sa lika elaka saker tillbaka m vad jag tyckte om henne och dagen efter (onsdag) fick jag ett email där hon skrev att hon ville att jag skule lämna huset på torsdagen istället för lördagen efterosm jag ju uppenbarligen inte ville vara där ändå och hennes mamma skulle komma. Jag blev överlycklig, packade mina saker och dagen efter åkte jag in till lite kompisar i stan och bodde där 2 nätter och sen tog jag bussen ner hit :-). Allt löste sig hur bra som helst!
.
Nu har jag bott här i ca en månad och mycket har hänt men kanske inget sånt där woow som man måste berätta. Har haft en del galna fester. Vi har världens bästa hur för att ha fest i. Som ni såg på bilden oven är huset helt separerat frå nandra hus så vi stör ingen när vi har fest. När vi hade vår housewarming eller inflyttningsfest som vi säger på svenska hade vi över 30 pers här och det var hur skoj som helst! En annan stor fest hade vi förra helgen och det var lika lyckat det..
.
Här är en bild på mig och Michael (my housemate)
.
Här kommer lite bilder på mitt rum och min utsikt:
.
.
.
.
.
.
.
.
Här kommer lite party bilder från olika tillfällen med bästa Welly-folket!
.
.
Sarah, Emma och Jag
.
Sarah och jag
.
Emma, Sarah och jag igen :)
.
Bästa partybrudarna ♥
.
Galningar! Vi fick för oss att göra en Bungy på stan innan krogen haha! Sjukt roligt :-)
.
På väg upp upp upp... :-)
.
Cityfitness sponsrar både Crusaiders (Chch rugbylag) and Hurricanes (Wellys rugbylag) så vi får fria biljetter till matcherna när de är i Welly. Så jag o Emma och ett gäng från gymmet gick på en av matcherna. Sjukt skoj att ha sett en live match och skönt att förstå reglerna nu eftersom Rugby World Cup kommer vara i NZ nu i Sep-Okt så kommer vara rugby rugby rugby galet här då haha!
.
Jag utanför Westpac Stadium här i Welly.
.
Arenan :-)
.
Lille udda att ha mössa på sig i juni men men så är det. Vinter här nu :-) Jag och sötaste Emma!
.
.
Nu har jag suttit här i typ 2 timmar och bara skrivit och skrivit och laddat upp bilder så nu måste jag vila lite (kommer antagligen bli en vila på en månad eller så) men ska försöka skärpa mig o bli bättre på att uppdatera här..
.
Hoppas ni blev lite glada nu iaf :-)
.
SAKNAR ER MASSA! om två dagar har jag varit iväg i 6 månader, kan ni fatta det eller? Redan gjort halva tiden här, helt sjukt! Nu är jag snart hemma och kan krama er alla igen, saknar er hur mkt som helst!
.
puss och kram

Kommentarer
Postat av: Pappsen

Heeej! Vad kul att höra ifrån dig via bloggen och se lite nya sköna bilder. Det ser definitivt inte ut som vinter... ;) Ska bli kul att träffas via Skype imorgon! Då ska du få en rapport från familjens nya gast och seglingsfreak - Mamma! Så nu är hela familjen vind-ögda och lite lagom blåsta!... :)) Kramar så länge!

2011-07-09 @ 22:40:20
Postat av: Leo

Verkar ha hänt väldigt mycket under tiden du varit borta så förstår att det måste kännas som tiden bara flyger iväg! Bigup' till dig som klarat av att lösa jobb och boende hit och dit i ett helt nytt land! Inte alla som klarar den grejen, har hört om många som bara åker hem med första motgång. Starkt jobbat verkligen! Ser ju dock fram emot dagen du kommer hem! Sköt om dig :)



Riktigt kul att läsa och grymt snygga bilder!



Kramar!



2011-07-21 @ 15:49:33
URL: http://Leeq.jimdo.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0