Framme :-)

Hej hej!
Hoppas ni har det toppen hemma i kalla?! Sverige :-) Nu när jag har lite mer tid tänkte jag skriva om hur resan har gått så här långt. Nu är klockan 7 på torsdag morgon.
Jag klarade mig inte att hålla mig vaken längre än till 8 igår kväll så därför är jag vaken tidigt idag :-)
När jag anlände till Landvetter med mamma och pappa var det tufft. Jag som brukar känna att Landvetter är mitt andra hem och i princip alltid jublar direkt
när jag går igenom svängdörrarna var istället nervös. Hade en klump i magen och jag kunde inte sluta ställa mig frågan om detta verkligen var vad jag ville för jag
trivdes ju så bra hemma i Trollhättan nu. För första gången sedan jag var ca 16 trivdes jag ju riktigt bra i min hemstad så varför åka? Tårarna gick självklart
inte att hålla tillbaka när jag checkat in väskan och mamma och pappa inte kunde följa med längre, ett helt år. Det är en lång tid.
När jag fått igenom mina handbagage i säkerhetskontrollen så hände något väldigt märkligt. Den där klumpen jag hade haft i magen hela dan
(reste inte för än 16.30 på em) var som bortblåst. Jag jublade innombords när jag gick runt i taxfreen och kikade i butikerna samtidigt som jag pratade med Bella i
telefon. När jag satt mig på planet till London kunde jag inte ha mått bättre. Jag var på på väg.... :-)
Den två timmars flygningen till London gick jätte fort då jag hamnade bredvid en pratglad göteborgare som hade haft så mycket krångel man kan tänka sig ha med
sin flygning till Thailand. Underhållande att lyssna på men det var ju ganska synd om honom :-)
På Heatrow skulle jag byta terminal vilket jag med varit lite nervös över men det visade sig vara hur lätt som helst. För att komma från terminal 3 till terminal 1
gör man i princip så här: följer dom lila skyltarna när det står "connecting flight terminal 1" på sen går man rakt fram i typ en tunnel, ner i första rulltrappan, runt i en korridor
som går i en cirkel, ner för nästa rulltrappa, höger runt en vägg och sen ner i en annan rulltrappa och där står en liten busschafför och ropar: terminal 1!
Där går man ut och sätter sig i bussen, åker ca 10-15 min i buss o sen är det ytterligare lite gångar att gå igenom sen är man framme :-) haha! Detta gjorde att mitt
ca 4 timmar långa stopp i London inte blev så långt. När jag väl kom till terminalen kunde jag väl chilla i ca en o en halv timma för att sedan leta rätt på gaten som
låg ca 20 min bort. Jag han käka o kika in på Harrods lite iaf vilket var bra :-)
Första flygningen till Hong-Kong som skulle gått på 12 timmar tog "bara" 11.45 h :-D och andra flygningn mellan Hong-Kong och Auckland, NZ som skulle gått på 11 timmar
tog bara 10.45 h :-D Båda resorna gick finfint och stoppet i Hongkong var bara på ca 2 timmar och det gick fort så vipps landade jag i Auckland 11.30 onsdag NZ tid.
Jag gled ovanligt smidigt igenom alla säkerhetscheckar (där de vanligvis har ca 100 frågor till en ställde han mig 2) Vet du vart du ska bo? "ja" Har du några vänner som
bor i Auckland nu? "nej" Haha så enkelt gick det o få den stämpeln.
När jag kom ut stod Kate och väntade på mig med en skylt med mitt namn på. Vi gick ut till hennes bil och pratade konstant. Hon är hur trevlig som helst. Vi åkte hem
till huset som ligger i Avondale (10 min sydväst om Auckland typ). När vi kom fram bara stirrade jag på huset som var MYCKET större än jag föreställt mig efter en
bild jag fått på det tidigare. Det finns en fin altan utanför och man kan öppna altandörrarna och den vanliga dörren helt så att det fläktar inne. Det finns palmer i trädgården
och en sån där stor studsmatta som Hannah fick julklapp. Köket är jätte stort och har utsikt över trädgården. Mitt rum ligger på nedervåningen och är stort med en säng
som måste va typ 1.60 eller ngt, tv och en stor garderob. Två fönster med som gör att det är ljust och härligt. Sen har jag ett enormt badrum med precis mitt emot rummet.
Kate var tvungen att åka till jobbet igen och Hannah skulle komma hem lite senare med sin mormor. Det var ganska skönt för då fick jag mycket tid till att packa upp
alla väskor och så. Sen satt jag ute på altanen i flera timmar och bara tog det lugnt, läste, solade och gosade med katten Lucy :-)
Sen när Hannah och Kates mamma kom satt vi och pratade massa om NZ, dialekter och om vad Hannah hade gjort hittills på sitt lov. Hon är ledig från skolan nu och börjar inte för än
i februari. Hannah är en 10 årig tjej som är jätte härlig och glad med massa energi och mycket självförtroende. Vi hade jätte trevligt hela eftermiddagen. När Kate kom hem
vid 7-tiden blev det mat och efter det gick jag och la mig. Somnade som sagt redan vid 8 igår kväll. :-)    ån
Idag ska jag, Hannah och hennes mormor som jag inte kan komma på namnet på nu ut och hitta på något. Jag ser fram emot att se mig runt lite.
Nu fick ni ett rejält inlägg om hela resan. Jag gillar att skriva men det kommer nog inte bli riktigt så här långa inlägg i fortsättningen ;-) Vore skoj om ni kommendera o så
med!
Ha det jätte bra ni allihopa! Saknar er :)
Massa kramar från mig!
Hej hej!
Hoppas ni har det toppen hemma i kalla?! Sverige :-) Nu när jag har lite mer tid tänkte jag skriva om hur resan har gått så här långt. :-)
När jag anlände till Landvetter med mamma och pappa var det tufft. Jag som brukar känna att Landvetter är mitt andra hem och i princip alltid jublar direkt när jag går igenom svängdörrarna var istället nervös. Hade en klump i magen och jag kunde inte sluta ställa mig frågan om detta verkligen var vad jag ville för jag trivdes ju så bra hemma i Trollhättan nu. För första gången sedan jag var ca 16 trivdes jag ju riktigt bra i min hemstad så varför åka? Tårarna gick självklart inte att hålla tillbaka när jag checkat in väskan och mamma och pappa inte kunde följa med längre. Ett helt år. Det är en lång tid.
När jag fått igenom mina handbagage i säkerhetskontrollen så hände något väldigt märkligt. Den där klumpen jag hade haft i magen hela dan (reste inte för än 16.30 på em) var som bortblåst. Jag jublade innombords när jag gick runt i taxfreen och kikade i butikerna samtidigt som jag pratade med Bella i telefon. När jag satt mig på planet till London kunde jag inte ha mått bättre. Jag var på på väg.... :-)
Den två timmars flygningen till London gick jätte fort då jag hamnade bredvid en pratglad göteborgare som hade haft så mycket krångel man kan tänka sig ha med sin flygning till Thailand. Underhållande att lyssna på men det var ju ganska synd om honom :-)
På Heatrow skulle jag byta terminal vilket jag med varit lite nervös över men det visade sig vara hur lätt som helst. För att komma från terminal 3 till terminal 1 gör man i princip så här: följer dom lila skyltarna när det står "connecting flight terminal 1" på sen går man rakt fram i typ en tunnel, ner i första rulltrappan, runt i en korridor
som går i en cirkel, ner för nästa rulltrappa, höger runt en vägg och sen ner i en annan rulltrappa och där står en liten busschafför och ropar: terminal 1! Där går man ut och sätter sig i bussen, åker ca 10-15 min i buss o sen är det ytterligare lite gångar att gå igenom sen är man framme :-) haha! Detta gjorde att mitt ca 4 timmar långa stopp i London inte blev så långt. När jag väl kom till terminalen kunde jag väl chilla i ca en o en halv timma för att sedan leta rätt på gaten som låg ca 20 min bort. Jag han käka o kika in på Harrods lite iaf vilket var bra :-)
Första flygningen till Hong-Kong som skulle gått på 12 timmar tog "bara" 11.45 h :-D och andra flygningn mellan Hong-Kong och Auckland, NZ som skulle gått på 11 timmar tog "bara" 10.45 h :-D Båda resorna gick finfint och stoppet i Hongkong var bara på ca 2 timmar och det gick fort så vipps landade jag i Auckland 11.30 onsdag NZ tid.
Jag gled ovanligt smidigt igenom alla säkerhetscheckar (där de vanligvis har ca 100 frågor till en ställde han mig 2) Vet du vart du ska bo? "ja" Har du några vänner som bor i Auckland nu? "nej" Haha så enkelt gick det o få den stämpeln. När jag kom ut stod Kate och väntade på mig med en skylt med mitt namn på. Vi gick ut till hennes bil och pratade konstant. Hon är hur trevlig som helst. Vi åkte hem till huset som ligger i Avondale (10 min sydväst om Auckland typ). När vi kom fram bara stirrade jag på huset som var MYCKET större än jag föreställt mig efter en bild jag fått på det tidigare. Det finns en fin altan utanför och man kan öppna altandörrarna och den vanliga dörren helt så att det fläktar inne. Det finns palmer i trädgården och en sån där stor studsmatta som Hannah fick julklapp. Köket är jätte stort och har utsikt över trädgården. Mitt rum ligger på nedervåningen och är stort med en säng som måste vara minst typ 1.60 eller ngt, tv och en stor garderob. Två fönster med som gör att det är ljust och härligt. Sen har jag ett enormt badrum med precis mitt emot rummet.
Kate var tvungen att åka till jobbet igen och Hannah skulle komma hem lite senare med sin mormor. Det var ganska skönt för då fick jag mycket tid till att packa upp alla väskor och så. Sen satt jag ute på altanen i flera timmar och bara tog det lugnt, läste, solade och gosade med katten Lucy :-)
Sen när Hannah och Kates mamma kom satt vi och pratade massa om NZ, dialekter och om vad Hannah hade gjort hittills på sitt lov. Hon är ledig från skolan nu och börjar inte för än i februari. Hannah är en 10 årig tjej som är jätte härlig och glad med massa energi och mycket självförtroende. Vi hade jätte trevligt hela eftermiddagen. När Kate kom hem vid 7-tiden blev det mat och efter det gick jag och la mig. Somnade redan kl 8 :)
Idag har jag, Hannah och hennes mormor varit på närmsta shoppingcentret och fixat bankkonto och sim-kort till mig. Vi tog även en sväng förbi närmaste stranden för att promenera lite i vattnet. Hoppas på fint väder imorgon med så vi kan bada :-)
Nu fick ni ett rejält inlägg om hela resan. Jag gillar att skriva men det kommer nog inte bli riktigt så här långa inlägg i fortsättningen ;-) Vore skoj om ni kommendera o så med!
Lite bilder...
Första två bilderna är tagna över norra Kina någonstans.. Jag bröt regeln och öppnade skyddet för rutan lite och det är jag väldigt glad att jag gjorde, kolla utsikten liksom! :-D
Andra bilden är tagen när vi ska gå ner för landning i Hong-Kong!
Trede och fjärde bilden är tagna när vi ska landa i Auckland.
De tre sista bilderna är tagna vid närmsta stranden. Jag står med utsikt över Auckland city bakom mig och Hannah är ute och går i vattnet på sista bilden :-)
Ha det jätte bra ni allihopa! Saknar er :)
Massa kramar från mig!

Kommentarer
Postat av: Moster C

Hej Kristin!

Vad kul att höra från dig och att allt verkar så bra! Förstår på bilderna att det är varmt och skönt, det ser verkligen härligt ut. Här var det 12 minus i morse:( Ha det fortsatt gott, ser fram emot att följa ditt äventyr! Kram Chatrine :)

2011-01-13 @ 11:18:45
Postat av: Madelen

Hallå! Härligt att höra att allt är bra med dig och du har kommit fram! Hoppas du får det underbart och att du uppdaterar snart igen! PUSSPUSS!

2011-01-13 @ 12:21:26
URL: http://mbark.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Härliga bilder och gött att höra att allt verkar vara bra. :D

Kommer följa denna bloggen slaviskt!

Ha det bra

2011-01-13 @ 12:38:56
Postat av: Tant Bark

Vilka bilder verkar helt underbart

Och det verkar ju som din familj oxå är toppen så detta året kommer nog att bara rusa i 120 km

Ha det så gott

Kram

2011-01-13 @ 13:11:49
Postat av: Pappsen

Hej Gumman!

Helt underbart att få din reseskildring. Helt plötsligt känns det som om du inte är så långt bort trots allt. Skönt att du fick den där goa känslan på Landvetter till slut. Det fick däremot inte vi som vände om och åkte hem igen... :( Fast vi får trösta oss med att följa din blogg!

Kramar från din riktiga familj och hälsa din NZ-familj! :))

2011-01-13 @ 23:19:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0