I love this place!

Heej!
Söndag kväll här i NZ och jag sitter och kämpar med att hålla mig vaken.. Det har varit ännu en otroligt spännande, rolig och utmattande dag :) Jag har ju skrivit om vad fredagen hade att erbjuda så nu tänkte jag skriva lite om hur resten av min första helg här i Auckland har varit.
Vaknade tidigt igår och hände med Kate och Hannah ner till stranden. Kate skulle ut och springa (frstår inte hur hon klarar det i 30 gradig värme) och Hannah skulle cykla med bredvid. Jag tog en långpromenad istället och hittade en jätte fin memorial garden med utsikt över staden.
Efter det tog vi bilen och åkte till The French Market för att handla lite grönsaker etc.. Marknaden var riktigt cool med massa franska, italienska, turkiska och lite nya zeeländska matvaror av olika slag samt en enorm sektion med endast franskt vin. :) Jag köpte jordgubbar och DAMN vad goa dom var =) Smakade exakt som våra goa söta hemma i Sverige.
Kate har en nära vän som heter Carl och han äger ett boxing-ställe downtown. Hannah har tydligen tjatat i evigheter om att få testa på detta så efter marknaden överraskade Kate med att Hannah skulle få en privatlektion av Carl. Hon var överlycklig och hon fick sedan boxningshandskarna av Carl. Jag är själv inte alls intresserad av boxing men om det är någon av er som läser här som är det så kan jag ju "stoltsera" med att jag såg en träningsmatch mellan Nya Zeelands främsta boxare och en annan kille. Lite coolt kanske?! Haha!
När Hannah och Carl hade tränat lite gick vi upp på ett berg som heter Mt Eden som ligger strax utanför boxingstudion. Det var en grymt vacker utsikt där uppifrån över hela Auckland och det fanns även en jätte skoj linbana eller "flying fox" som det heter här som alla var tvungna att testa.
Utanför boxingstudion ligger Aucklands fängelse med. Det är det sjukaste fängelse jag någonsin sett. Det ser ut som en medeltida borg och det ligger jätte nära centrum men det är deras fängelse haha. Jag trodde att de skämtade med mig först men sen såg jag skyltarna samt en sån där transportbil med fångar som kom körandes utanför. :) Ni ska få se en bild på det ;)
När vi hade gjort ALLT det häv var klockan inte ens 2 så vi åkte till ett ställe med pooler som Hannah gillar. Jag var jätte glad för jag kunde ju ligga i en solstol och bättra på brännan lite (någon jag verkligen ångrar så här i efterhand). För er som inte redan visste det så är Auckland det stället på hela jorden där ozonlagret är som tunnast och alltså solen som starkast och farligast. Den är till och med värre här än i Australien. Helt sjukt och extremt svårt att vänja sig vid. Speciellt när man som jag brukar tåla en hel del sol utan att bränna mig.
På kvällen skulle Kate ut och träffa lite vänner så jag och Hannah spelade singstar, kollade på tv, hoppade studsmatta, hade kuddkrig och lekte charader :) Förstår inte vart hon får sin energi ifrån.. Jag kunde nästan inte hålla mig vaken till 9.30pm då hon måste lägga sig och sova :P
.
Idag har jag med hunnit med massa saker.. Jag fick ett sms igår från en holländsk tjej som heter Tabitha så har spenderat hela dagen med henne. Vi skulle ses 11am vid Sky Tower så jag fick strarta dagen med att försöka lista ut hur man tar sig med buss downtown. Det var inte så svårt när jag fått lite vägledning från Malin via telefon :) När vi möttes vid 11 var båda hungriga så vi startade med att käka lite och snacka. Hon är hur trevlig som helst. Det är så skoj att träffa människor så här eftersom de ofta har mycket gemensamt med mig. Jag vet att ni är många där hemma som tycker att det är jätte skoj och så att jag sticker iväg så här helt själv men att ni också tycker att det är lite väl galet och konstigt men det tycker inte de tjejerna man träffar här eftersom de är i samma position själva. De gillar också att träffa helt främmande människor, bese nya städer och länder och drar sig inte för att ge sig iväg helt själva :)
Vi tog hennes bil och åkte till One Tree Hill vilket är en stor kulle utanför Auckland centrum där man kan se hela staden (typ samma utsikt som från Mt Eden men från ett annat håll). Det är ett känt ställe och U2 har tydligen gjort en låt om det. Nu kallas det dock för Non Tree Hill because the tree on top of it got cut down by some activists.
Det var en hård vandring upp i hettan men det var det värt :)
När vi gjort den vandringen åkte vi in till Auckland city för att gå runt i affärer osv.. Jag köpte mig ett par jätte fina sandaler :) Men kunde inte hitta någon hatt vilket jag måste köpa mig.
Vi avslutade dagen med att sätta oss på en liten restaurang på en tvärgata till Queen St. De blev en mycket trevlig måltid då två nya zeelädska killar joinade oss.. Tror vi satt där i 2-3 timmar eller något innan vi åkte hem. Lyckades efter ca 45 minuters letande hitta stället där min buss skulle gå från och nu är klockan 10pm och jag hemma och redo att sova vilken sekund som helst :)
Hoppas det inte var allt för trist att läsa.. Jag skriver inte enbart för er skull utan även för min ;) Kommer bli svårt att komma ihåg annars.. :)
Ha det så bra så ses och hörs vi!
Här kommer lite bilder:
Nu är det dags för mig att sova.. Natti natti! :) O massa kramar! O tack igen för alla härliga kommentarer, jag älskar dom! :)

Kommentarer
Postat av: emilia

Härligt du har det! Jag vill också iväg! ;) Istället så försöker jag överleva vinter/slasktiden genom att halvt gå i ide. Lapa lite sol för min del också, men glöm inte solkrämen! ;) kram på dig!

2011-01-16 @ 10:44:58
Postat av: Moster C

Tack för fina bilder och intressant läsning! Otroligt vad mycket du redan hunnit med, inte konstigt att du är trött på kvällen ;) Ha det fortsatt bra, ser fram emot nästa inlägg! Kram Chatrine

2011-01-16 @ 14:25:05
Postat av: Pappsen

Morning! Eller?! Nu är vi Skype-bara och du får väääldigt gärna störa mitt i "Morden i Midsomer"! ;-) Du verkar ha fått en underbar start och det känns gött. Jag blir lite mindre avis på vädret när jag tänker på att vi närmar oss sommaren och ni går mot vinter... :)) Kul att du ska ut och vingla i vänstertrafiken med en automat. Tips nr 1A = "bind fast vänsterbenet" så du inte försöker trampa ner kopplingen helt plötsligt. Det kommer i så fall att bli bromspedalen och en tvärnit! Lycka till och massor av kramar!

2011-01-16 @ 20:54:38
Postat av: Anonym

KRISTIN! Vad håller du på med? Du är väl inte ute i solen och leker? Kom in stugan och börja blogga! Jag vill veta mer:D

Pusspuss!

2011-01-19 @ 20:04:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0