Up up up....and away! :D

Heej allesammans!
.
Detta kommer bli ett låångt inlägg dels för att mycket har hänt sen sist och dels för att jag ligger hemma och är sjuk så har inget bättre för mig än att skriva här och lägga upp bilder :-) Hannah är också sjuk, tror hon smittat mig den lilla rackaren! 
.
Veckan har varit toppen med mycket sol och bad, "tyvärr" även bad innomhus.. Så är det när man låter en 10-årig tjej bestämma vad man ska hitta på efter skolan.. Badhuset trots att det är 30 grader o stårlande sol ute.. aj aj aj men dom hade en vågmaskin och en grym ruchbana iaf :) Det var skoj..
.
.
Hannah var ledig från skolan hela onsdagen och vi hade planerat att spendera dagen på stranden. Tyvärr så var vädret dåligt så vi bestämde oss för att ta en dagstur till museet istället. Efter en heel del felkörningar nere i stan kom vi fram och Auckland Museum är nog det häftigaste museum jag någonsin sett! Det var enromt och hade typ allt! Kommer definitivt åka dit själv någon dag utan en 10åring som hela tiden tjatar om att vi ska gå dit eller dit eller dit innan jag hunnit läsa :P
Vi började med att gå på en Maori show vilket var jätte häftigt. Fick lära mig en hel del om urbefolningen här i NZ.
.
Maori-showen!
Moa-fågeln. En fågel som funnits på Nya Zeeland.
Del del av museet som berörde mig mest var helt klart The War Memorial. En hel våning är tillägnat alla de Nyazeeländare som offrat sina liv i första och andra världskrigen (två krig som inte hade de minsta med dem att göra men pga England var de tvugna att kriga). Flera väggar täckta med tusentals namn på soldater som dött i krigen, bilder på vanliga tonåringar och män med en skylt nedan med deras namn samt till exempel "killed in action" eller "died at sea". Usch, det är så hemskt.
.
.
I fredags åkte jag och Tabitha in till Alberts Park downtown för att fira kinesernas nyår vilket är stort här i NZ då det bor mycket kineser här.Det nnya året är "The year of the rabbit". Hela tillställningen kallas The Lantern Festival. Det var en häftig upplevelse då det var närmare hundra tusen besökare i parken.. Folk överallt och lanternor i alla träd :)
Det var en stor scen med där alla högt uppsatta politiker i NZ höll tal och invigde festivalen för att sedan låta några kinesiska band ta hand om underhållningen resten av kvällen. Det var även en del kinesiska uppträdande i form av dockor som dansade osv.. Jag har filmat en del av det och ska försöka ladda upp det på youtube så ni får se.. Kineserna har mkt roliga traditioner måste jag säga haha!
.
.
Jag har så mycket fler bilder men lägger upp dom på facebook istället för här..
.
.
Efter festivalen åkte vi hem till Tabitha för att sova där.. Eftersom vi skulle vara hos Peter (piloten) redan vid 7 på morgonen var det smartast att sova så nära hans hus som möjligt och de bor bara 15 min ifrån varandra. :)
Vi vaknade 6.15 av klockan och det kändes inte som om vi sovit något alls. Det minsta barnet i huset är bara 2 och han var vaken i princip hela natten och skrek :/ Hoppas verkligen inte jag får en sån unge.. Hur står man ut?! Tabithas värdföräldrar verkade stå ut med det genom att strunta fullständigt i det och bara lät honom skrika :S Inte kul men men...
Vi åkte hem till Peter som också är från Holland precis som Tabitha och hennes värdfamilj men han har bott här i NZ med sin fru och sina tre barn i över 20 år nu.. Flygcertifikat tog han för 3 år sedan och eftersom han älskar att flyga behövde vi bara betala 1/3 var av hyran på planet så blev en relativt billig flygning :)
Planet var jätte litet. Man kunde sitta två fram och en bak. Efter sten, sax, påse mellan mig och Tabitha fick jag sitta fram! :D Det var en otrolig känsla att flyga i ett sådant litet plan. Det coolaste av allt var när Peter frågade om jag kände för att ta över kontrollen på planet!!!!! Vad svarar man på det? SJÄLVKLART! Jag har alltså flygit ett tremanna flygplan HELT SJÄLV! Eller Peter satt ju självklart bredvid mig men jag var den som tryckte på pedalerna för att reglera stabiliteten på planet och den som höll i "ratten" eller vad det nu kallas för att styra höger, vänster, upp och ned :) Jag kan inte beskriva känslan när jag förstod att det verkligen var jag som flög planet.. Jag styrde till höger och till vänster och Peter berättade vad jag skulle ha riktning mot.. Hade det inte varit så dyrt hade jag nog kunnat tänka mig att bli pilot efter den upplevelsen :-)
.
Hyffsat nära Skytower uppifrån :-D
Mission Bay uppifrån :-)
Vacker bild! Det ser ut som solnedgång men klockan är ca 8.30 på morgonen, konstigt hur det kan bli men veckert är det! :-)
Så var flygningen över och det var dags att tanka :-)
.
.
Efter flygningen åkte vi med Peter hem till honom. Vi hade tänkt att bara hämta bilen och åka därifrån men så blev det inte. När vi kom dit var alla hans barn ute och lekte (6, 8 och 10 år) så vi började springa runt med dom. Sedan såg jag att dom hade en linbana på tomten (liknande den som vi hade i sommarstugan när vi var små) och jag blev mycket imponerad. När jag berättade detta för banen sken dom upp alla tre och berättade att dom hade en MYCKET större linbana lite längre bort på tomten.. Eftersom jag kan vara som en liten unge ibland blev jag väldigt nyfiken och ungarna hämtade Peter för att vi skulle få prova. Peter som påminde mig mycket om dig pappa hämtade en stor väska där han hade en sittsele. Alla ni som vindsurfat/kitesurfat vet vad jag pratar om. Det är en sele man sätter runt benen och magen så att man typ kan sitta i den.. Vid det här lagen var jag otroligt nyfiken och så plötsligt stod vi där under en linbana som var över 10 meter över marken i början, cirka 5 meter över marken i slutet och minst 50 meter lång :-D Helt otrolig!!!! Tänkte på pappa hela tiden, du skulle ha älskat den! Och kunnat bygga en med om vi hade haft möjligheten..
Vi gick bort mot en träkoja som de byggt med stegar och allt..klättrade upp på taket av den för att komma till starten av linbanan. Äldsta barnet en kille på 10 år som jag nu inte minns namnet på åkte först och han hade en egen sittsele som gick runt hela kroppen på honom. Han hakade fast kroken som fanns på selen runt linan och slängde sig iväg.. Såg hur grymt ut som helst så jag var helt klart näst på tur och vilken känsla! Det var störtskönt att slänga sig ut så högt över marken och iväg på linbanan! :D Väl nere var dom tvugna att ta fram en hög pall som man fick ställa sig på för att haa loss sig från linan. Oj oj oj! När jag får barn och har ett stort hus med en rejäl tomt ska du få i uppdrag att bygga en sån åt dom pappa :-)
Har ingen bild på mig när jag åker tyvärr men har någon bild på Tabitha i sittselen och några filmer som ska läggas upp på youtube :-)
.
Starten på linbanan. Om ni kikar noga så ser ni vart linan är ett par tre meter över taket på träkojan.
.
.
Efter ett bra tag vid linbanan eller the flying fox som det heter på engelska (skoj namn) :-) tänkte vi väl åka hem men då föreslår Peter att vi ska låna 2 av deras kajaker och paddla iväg en sväng på deras lilla flod som de har precis utanför huset.. Detta låter ju jätte skoj så självklart gör vi det! Vi gav oss iväg på en ca 2 timmars lång kajak-tur och det var jätte härligt. Jag hade glömt bort hur avslappnande och fridfullt det är att paddla men jag måste erkänna att jag saknade pappas kajak då detta var såna där stora breda kajaker som i princip inte går att välta viljet ju också innebär att det är sjukt svårt att paddla snabbt i dom. Tabitha som är väldigt lugn och inte riktigt gillar när saker och går fort osv (som jag) tyckte att det var perfekt men jag stack iväg ett antal gånger för att se hur snabbt jag kunde paddla :-) Efter ett tag var vi ganksa trötta för det hade ju varit en händelserik dag med inte så mycket sömt natten innan så vi la oss bakåt i kajakerna och sov ett litet tag.. Jätte skönt eftersom jag stensomnade! Mindre skönt för kroppen på kvällen när jag förstod att jag bränt mig lite i solen haha! Inte så farligt som tur var och idag är det borta och jag är bara brunare istället precis som det ska vara :-)
.
.
Här nedan kommer en bild på baksidan av huset där de bl.a har en hemmagjord pizzaugn och en bild på två av ungarna och den tama ålen Sherry :-) haha!
.
.
Jag tycker väldigt mycket om den här familjen och dom verkade gilla mig med för de vill att jag ska sluta som aupair här och börja jobba hos dom istället. Jag skulle få ett eget litet hus på deras tomt att bo i samt en bil att använda hur mkt som helst.. Trivs dock jätte bra här hos Kate, Kahl och Hannah men om något skulle hände och jag skulle tröttna här är det ju skönt att veta att jag kan slå dem en signal. Har alla kontaktuppgifter till Peter med om jag skulle vilja flyga igen eller så :-)
.
En nyhet om läget här är förresten att Kahl har flyttat in! :-) Jätte skoj! Live väl fort kanske eftersom dom bara dejtat i ca 3 månader men det är deras ensak, jag gillar att ha Kahl här.. Han är en skön kille! Det blir också mkt lättare för mig att ta ledigt några dagar då och då efterosm han jobbar hemifrån mestadels och kan då hämta och lämna Hannah från skolan. Kate och Kahl vill gärna att jag tar ledigt lite då och då med för då kan de göra detsamma så kan jag stanna hemma med Hannah. Låter jätte bra tycker jag :-) Har redan börjat planera en roadtrip med en kiwi som heter Richard som jag lärde känna på Lombok i Indonesien och kommer då behöva några dagar ledigt och jag och två tjejer från Finland ska sticka på en roadtrip över påsk ner till Wellington och runt nordön :-)
.
Nu börjar jag bli trött i fingrarna av allt skrivande så ska lägga mig och kika på någon film..Hoppas alla ni där hemma har haft en lika bra helg som mig!
.
Massa massa kramar! Saknar er

Kommentarer
Postat av: Victoria

Nu har jag läst ditt inlägg, vet inte vart jag ska börja kommentera! Tama ålar, flygturer, hemgjorda pizzaugnar, kines-nyår.. Hoppas du har det jätte bra! Det verkar iaf så! ;) KRAM!

2011-02-25 @ 14:26:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0